Szakmai önéletrajz
Nevem: Dr. Nagy Mihály, 1946.
október 11.-én születtem Hajdúdorogon. Általános iskolai tanulmányaimat is ott
kezdtem, és ott is fejeztem be jeles
eredménnyel. A középiskolát 1965.-ben végeztem el a hajdúnánási Körösi Csoma
Sándor Gimnáziumban szintén jeles eredménnyel.
Itt kezdtem matematikával komolyabban foglalkozni. Harmadikos koromban az Arany Dániel matematika versenyen az
országos döntőig jutottam.
Az
érettségi után előfelvételivel felvettek a debreceni Kossuth Lajos
Tudományegyetem matematikus szakára. Bekapcsolódtam a tudományos diákköri
munkába, ahol Dr. Daróczi Zoltán
irányításával analízissel és információelmélettel
foglalkoztam. Szakdolgozatomat is ebből a témakörből írtam. Ezzel párhuzamosan
egyre inkább érdekelt az akkor még csak kialakulóban lévő számítástechnika és a matematika gyakorlati alkalmazási
lehetőségei. Az egyetemet 1972.-ben fejeztem be jó eredménnyel.
Egy
évig a Magyar Gördülőcsapágy Művekben dolgoztam matematikus-szervezőként.
1973.-ban
a Bessenyei Tanárképző Főiskola Matematika Tanszékére kerültem, ahol a
Számítóközpontban lettem tanársegéd.
1992.-ben kineveztek a Számítástechnikai és
Informatikai tanszék vezetőjévé.
Főiskolára
kerülésem után bekapcsolódtam a tudományos kutatómunkába. Jelentős eredményeket
értem el a matematika gyakorlati alkalmazásaiban. Biometriával foglalkozván
kapcsolatba kerültem a Nyíregyházi Konzervgyár egy gyakorlati problémájával,
amelyet (munkatársaimmal együtt) sikerült egzakt módon megoldani. Egy olyan
számítógépes termelésirányítási rendszert valósítottunk meg, amelyért a gyár
akkori vezetői állami díjat kaptak.
Az itt megkonstruált eljárást sikerült
általánosítani. Ennek alapján írtam meg doktori dolgozatomat "Termesztett növények produkciójának
matematikai modellezése ökológiai tényezők alapján." címmel.
Disszertációmat 1983.-ban Summa cum laude minősítéssel védtem
meg.
Számos
kolléga fordult hozzám matematikai és számítástechnikai segítségért doktori,
illetve kandidátusi dolgozatának elkészítéséhez. A legtöbb esetben az egyszerű
segítségen túl az egész témakör teljes analízisét kellett megcsinálnom a
dolgozat sikere érdekében.
Fő
kutatási témáim: a biometria, az oktatóprogramok és a képességfejlesztő
programok területe. Az utóbbi témakörben több nemzetközi előadás és cikk
született a CHILDREN IN THE INFORMATION
AGE című konferenciákon. Ezen a kétévente megtartandó konferencia sorozaton
(Várna, Szófia, Gmunden, Barcelona, Birmingham) számos angol nyelvű előadást tartottam a több mint ötven országból
megjelent kutatók előtt. Ezeket az előadásokat, valamint cikkeket a publikációs
jegyzékem részletesen tartalmazza.
Rendszeresen részt veszek az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon, mint szervező, vagy zsűri elnök. Emellett számos hallgatóm nyert különböző díjakat az OTDK-kon.
Jelenleg a biometriai kutatásokban közös témában dolgozom a Debreceni Agrártudományi Egyetemen Dr. Szász Gábor egyetemi tanárral "Fontosabb szántóföldi növények produkciójának agroökológiai modellezése" című témámon, melyet PhD témaként is kutattam. 1999. december 13-án sikeresen megvédtem témámat, és 2000. november 11-én a Debreceni Egyetemen PhD doktorrá avattak és kineveztek főiskolai tanárrá.
Oktatott
tárgyak:
Bevezetés
az informatikába,
A
programozás elemei
Programozási
nyelvek
Matematikai
alkalmazások
Adatbázis-kezelés
Az
Internet programozása
Numerikus
módszerek
Számítógép
architektúrák
A
programozás módszertana
Kutatott
tudományterület:
Biometria
Produkciómodellezés
Oktatási
programok tervezése, és kivitelezése.
Képességfejlesztő
programok tervezése, és kivitelezése.
Előléptetések:
-
1973. tanársegéd
-
1978. adjunktus
-
1986. docens
-
2000. főiskolai tanár
Társadalmi
szervezeti tagság:
-
Szakszervezet 1972.
-
Bolyai J. M.T. tag 1973.
-
NJSZT tag 1975.
- A Magyar Tudományos Akadémia
Szabolcs-Szatmár-Bereg-megyei Tudományos
Testülete Alkalmazott Informatikai Albizottsága 2000.
Megbízatások:
-
A Bolyai J.Matematikai Társulat Informatikai
Bizottságának tagja
-
TIT tag
-
NJSZT Oktatási Szakosztály vezetőségi tagja
-
A Tanárképző Főiskolák Számítástechnikai
Szakbizottságának tagja
- A
XXII.OTDK. Informatikai Szekció ügyvezető elnök.
- A Magyar Tudományos Akadémia
Szabolcs-Szatmár-Bereg-megyei Tudományos Testülete Alkalmazott Informatikai
Albizottságának elnöke.
Kitüntetések:
-
Miniszteri Dícséret, 1978.
-
FEB emlékérem, 1983.
-
Kíváló Munkáért, 1985.
-
Kíváló FEB vezető, 1989.
- Országos Diákköri Tanács
Pro Sciencia Bizottsági kitüntetés, 1995.
-
Nyíregyházi Főiskoláért Érdemérem 2007.
Tudományos
fokozat:
Egyetemi
doktori fokozat
Debrecen,
ATE, 1983.
"Termesztett növények
produkciójának matematikai modellezése ökológiai
tényezők alapján."
sz: D‑513/1983.
Fontosabb szántóföldi növények
produkciójának agroökológiai modellezése
Ph.D. fokozat
Debreceni Egyetem 19/2000. Ph.D.
Kéziratok,
oktatási segédanyagok:
1. Házijegyzet a Numerikus és gépi
módszerek című tárgy tanításához.
1975.
/társszerző/
2. Bevezetés a számítástechnikába
1990.
/Társszerző/
3. Játékos
képességfejlesztés számítógéppel.
Könyv, a STUDIUM Kiadónál. társszerző 1993.
4.
Számítástechnika:
Az alapoktól az Internetig
Könyv, Bessenyei Kiadó 1999, 2000, 2007.
Konferenciákon
részvétel, előadás:
1. FEB munka a BGYTKF‑án.
Eger,
1981.
2. A személyi számítógép programozása.
Tanári
továbbképzés. Nyíregyháza, 1983.
3. A személyi számítógép szerepe a műszaki
életben.
Fiatal
műszakiak és közgazdászok versenye,
Nyíregyháza,
1983.
4. Számítógépes programrendszerek az
oktatásban és a
vállalati
munkában.
TIT
szabadegyetem. Nyíregyháza, 1984.
5. Személyi számítógépek az oktatásban.
/Előadássorozat/
Megyei
Művelődési Központ. Nyíregyháza, 1984.
6. A
személyi számítógépek pszichológiai alkalmazásai.
Rátz
László Matematikai Vándorgyűlés. Győr, 1985.
7. Részvétel a "CHILDREN IN AN
INFORMATION AGE
TOMOROW`S
PROBLEMS TODAY" című NEMZETKÖZI
konferencián.
(Számítógépes
programok bemutatása) VÁRNA, 1985.
8. Demonstrációs műszerek pszichológiából.
Kutatásmódszertani
Szeminárium.
Nyíregyháza,
1986.
9. Négy oktató és demonstrációs program
bemutatása.
NJSZT.
Oktatási Szakosztály Software‑börze.
Nyíregyháza,
1986.
10. Számítástechnika az oktatás
szolgálatában.
Pedagógiai
Napok. Mátészalka, 1987.
11. Számítógépes Oktató és Vizsgáztató
rendszer I. Országos
Mikroszámítógépes
Találkozó.
Budapest,
1986.
12. The Role of Personal Computers in
Checking Knowladge as Well as in
inproving Abilities and Creativity.
Second
International Conference "Children in the
Information
Age"
Sofia,
1987. Ludmilla Zhivkova Kulturcentrum,
RCZ
szekcio
13. Számítógép az oktatásban.
III.
Magyar Számítástechnikai Oktatási Konferencia.
Debrecen,
KLTE 1987.
14. "Számítástechnika a
felsőoktatásban"
Az
NJSZT MG. Szakosztályának rendezvényén.
MGF,
Nyíregyháza, 1988.
15. "Computer System of Checking and
Evaluting" Poster
előadás
az ICME‑6. Matematikai világ konferencián.
Budapest,
1988.
16. XIX. OTDK. Zsűrielnök
Győr, 1989.
17. Third International Conference:
"Children in the
Infornation
Age:" Human Developmant and Buarking
Technologies.
"Computer
programs for Developing Skills and Abilities."
Sofia,
1989.
18. "Computer‑programs for
Developing Abilities"
Skive,
Dánia, 1989.
19. A szállítási feladat egy lokális
perifériális megoldása számítógéppel
III.
Nemzetközi Mezőgazdasági Operációkutatási Konferencia
Gödöllő,
1991.január 14-16.
20. Országos Diákköri Konferencián zsürizés
Debrecen,
KLTE 1991. junius
21. A NYIDOFER Dohányszállítási Számítógépes
Modellje
IV.Nemzetközi
Mezőgazdasági Operációkutatási Konferencia
Gödöllő,
1992. január 20-22.
22. "Computers for Testing and
Developing Abilities"
IFIP
Conference: "Informatics and Changes in Learning"
June
7-11, 1993. Gmunden, Austria.
23. Computers
for Developing Mathematical Skills and Abilities
IFIP
WG 3.1 Working Conference
October
17-21, 1994. Barcelona, Spain.
24. XXII. OTDK. Informatikai Szekció.
Nyíregyháza, 1995. április 3-4-5.
Főszervező.
Zsüri elnök.
25. XXIII. OTDK. Tantárgypedagógiai
Szekció.Eger, 1997. április 4-5.
Zsüri
elnök.
26. XXIV. OTDK. Tantárgypedagógiai
Szekció.Nyíregyháza, 1999. április 3.-4..
Zsüri
elnök.
Pályázatok,
tanulmányutak:
A
személyi számítógépek szerepe az ismeretek
ellenőrzésében,
a képességek fejlesztésében.
ÚSTI
nad LABEM Cseszlovákia, 1987.
"Computer‑programs
for Developing Abilities"
Skive,
Dánia, 1989.
Részvétel 1985-87-89 májusában Bulgáriában megrendezett : "Children in
the Information Age" nemzetközi konferenciákon. Részvétel előadással
IFIP nemzetközi számítástechnikai konferencián 1993-ban az ausztriai Gmundenban, valamint 1994-ben Barcelonában.
Az INTERNET alkalmazási lehetőségei
az oktatásban. OTKA. 1996.
Témafelelős, és részvétel, az „INTERNET felhasználási lehetőségei az önképzésben
és távoktatásban” című kutatásban. (PFP-3273/1997.)
Témafelelős, és részvétel az
„Általános informatikus” - nem tanári szak programjának
kidolgozásában. PFP. 1.1.b
(1.2) kutatás 1999.
Publikációs jegyzék
1. NAGY
M. (1977): Feladatlapok alkalmazása az általános iskolai gyakorlai
foglalkozásokon és az eredmények matematikai statisztikai értékelése
számítógép
segítségével.
Acta Pedagogia, 1977. 99‑132.o.
2. NAGY
M. (1978): A számítástechnika oktatásának tapasztalatai.
Felsőoktatási Szemle, 1978./11. 685‑689.o.
3. NAGY
M. (1980): Feladatlapok értékelése TPA‑i/1001 típusú számítógéppel.
Acta Pedagógia, 1980. 65‑84.o.
4. NAGY M.– TUBA Z. (1980):A síkfőkúti
cseres‑tölgyes fény‑ és sugárzásstruktúrája.
Acta Biológia, 1980. 49‑63.p.
5. NAGY M. (1980):Termelési függvények információ tartalma a
növény termesztésben.
Tudomány és Mezőgazdaság, 1980./1. 27‑34.p.
6. NAGY
M. (1980):Termelési függvények információ tartalma a növény termesztésben.
Tudomány és Mezögazdaság, 1980./1. 27‑34.o.
7. NAGY
M. (1981): A diáktanárok módszertani továbbképzése matematikából és
fizikából
Nyíregyházán. F E B, 1981./3. 79‑100.o.
8. NAGY
M. (1982): Biometriai módszerek alkalmazása a mezőgazdaságban.
Acta Biológia, 1982. 5‑12.o.
9. NAGY
M. – TÓTH L.né (1982): Építőipari munkák számítógépes költség‑ és
erőforrás
tervezése.
Számítástechnika, 1982./9. 5.o. (társszerző)
10. NAGY M. (1983):Termesztett növények produkciójának matematikai
modellezése
ökológiai tényezők alapján. Egyetemi doktori
disszertáció,
Debrecen, ATE. sz. D-513/1983. (DATE
Könyvtár)
11. NAGY
M. (1984): Szakmunkás illetve értelmiségi családból származó
Főiskolai hallgatók tevékenységrendszere összehasonlításának FEB‑es
összefüggései. FEB, 1984./6.
12. NAGY
M. (1984): Számítástechnika az iskolában.
Pedagógiai Műhely, 1984. szept. 37‑41.o.
13. NAGY
M.- ISZÁJ F.(1985): Bevezetés a számítástechnikába. Parancsok, utasítások.
Pedagógiai Műhely, 1985. márc. 47‑55.o. (társszerző)
14. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1985): Bevezetés a számítástechnikába. Beépített függvények,
grafikus utasítások.
Pedagógiai Műhely, 1985. jun. 53‑59.o. (társszerző)
15. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1985): Bevezetés a számítástechnikába. A BASIC nyelv
speciális
funkciói, különös tekintettel a gépi kódú programozásra.
Pedagógiai Műhely, 1985. szept. 49‑52.o. (társszerző)
16. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1985):Bevezetés a számítástechnikába. Néhány gyakorlati
tanács,
ötlet a programozáshoz.
Pedagógiai Műhely, 1985. dec. 47‑50.o. (társszerző)
17. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1985):A COMMODORE 16 személyi számítógép alkalmazási
lehetőségei az általános iskolában. (társszerző)
Tanulmány 180 oldal. ELTE Főiskolai Kar matematika Tanszék, III.
Budapest, 1985. december.
18.
NAGY M.
(1985): Biometriai módszerek a mezőgazdaságban
ACTA Biológia 1985. p. 5-12.
19. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1987): Számítástechnika a Bessenyei György tanárképző
Főiskolán
III. Magyar Számítástechnikai Oktatási Konferencia és
Frey Tamás Vándorgyűlés.
NJSZT. TII. KLTE. 1987. Debrecen. 46‑49.o. (társszerző)
20. NAGY
M. - ISZÁJ F. (1987): Pszichológiai demonstrációk és mérések néhány
lehetősége személyi számítógéppel.
Acta Academiae Pedagogicae Nyíregyhaziensis tom 11/c
Pedagogia ‑ pszichológia, Nyíregyháza, 1987. 33‑47.o.
(társszerző)
21. NAGY M. – ISZÁJ F. (1987): The Role of Personal Computers in
Checking
Knowledge as well as in Improving Ablities and Creativity.
Second International Conferencs. Sofia,
Bulgaria 1987. 310‑321. p.
22. NAGY M. – ISZÁJ F. (1988):"Computer System of Checking and
Evalvating"
Abstract of Short Communications 2. Poster Presentations.
ICME‑6. Budapest,
Hungary 1988. 67.p.
ACTA Matematika 1988. 31‑35.p.
23. NAGY
M.-DARVASI GY. (1988): A Fibanacci‑sorozat eloszlásának számítógépes
vizsgálata moduló 5c esetén.
ACTA Matematika 1988. 31‑35.p.
24. NAGY M. – ISZÁJ F. (1989):"Computer
Programs for Developing Skills and
Abilities" Third International
Conference: Children in the Information
Age: Human Development and Emerging
Technologies.
Prepints 1. Sofia, Bulgaria 20‑30.
May. 1989.
25.
NAGY M. (1991):A szállítási feladat
egy lokális perifériális megoldása számítógéppel.
III. Nemzetközi Mezőgazdasági
Operációkutatási Konferencia Kiadványa. Gödöllő 1991.
Szerk MTA Agrár-Műszaki Bizottság
26. NAGY
M. – ISZÁJ F. (1992): "Játékos képességfejlesztés számítógéppel"
Studium Kiadó, Nyíregyháza, 1992. 155 old. (társszerző)
27. NAGY M. – HADHÁZYNÉ ISZÁLY K.- KOSTYÁNSZKI
J. (1992): A NYIDOFER
Dohányszállítási Számítógépes Modellje.
IV. Nemzetközi Mezőgazdasági
Operációkutatási Konferencia Kiadványa.
Gödöllő, 1992.(Szerk. MTA Agrár-Műszaki
Bizottság)
28. NAGY
M. – ISZÁJ F. (1992): Szellemi háromtusa verseny tanulóknak.
Acta Academiae Pedagogicae Nyíregyhaziensis tom 13/a
Pedagogia ‑ pszichológia, Nyíregyháza, 1992. 407-417.o.
(társszerző)
29. NAGY
M. :(1992) Elfogadott előadás és cikk
a CHILDREN IN THE INFORMATION
AGE Nemzetközi Konferencián. SOFIA. (A Minisztérium és a Főiskola nem
tudta az
utazást anyagilag támogatni!)
30. NAGY M.– ISZÁJ F. (1993):
"Computers for Testing and Developing Abilities" IFIP
Conference: "Informatics and Changes
in Learning"
June 7-11, 1993. Gmunden, Austria.
XII./5-8.
31. NAGY M. – HADHÁZYNÉ ISZÁLY K. (1993): Számítástechnikai háttére alapozott
minőségbiztosítási rendszer a NYIDOFER RT-nél.
V. Nemzetközi Mezőgazdasági
Operációkutatási Konferencia Kiadványa
Gödöllő 1993. Szerk MTA Agrár-Műszaki
Bizottság
32. NAGY M.– ISZÁJ F. (1994): "Computers
for developing mathematical skills and
Abilities" IFIP WG 3.1 Working
Conference: Integrating
Information Technology into Educatidon Focus Group: 11-13. old.
Barcelona, October 17-21, 1994.
33. NAGY M.– ISZÁJ F. (1994):"A számítógép szerepe a tanulók optimalizálásra
nevelésében"
MTA. SZSZBM. Tudományos Testülete
Tudományos Ülés Összefoglalói.
Nyíregyháza, 1994. szept. 30. - okt. 1. 127. old. (társszerző)
34. NAGY M. (1996): On repetitions in frequency blocks of the
generalized
Fibonacci sequence u(3,1) with u0 = u1 = 1
Fibonacci
Quarterly (
35. NAGY M. (1996):On repetitions in
freguency blocks of the generalized
Fibonacci
seguence
u(3,1) with u0=1, u1=5.
Octogon Matematical Magazin. Brassó
Vol.4.No.1.Ápril 1996. p.27-p.33.
36. NAGY M. – DARVASI GY. (1996): On
Repetitions in Frequency Blocks of the
Generalized Fibonacci Sequence u(3,1)
With u0=u1=1
The American Fibonacci Quarterly
vol 34. 1996. p:176-181.
37.
NAGY M. :(1997) A talajművelés rögaprózódási problémáinak egy matematikai
modellje.
Hungarian Agricultural Engineering.
(Angolnyelvű MTA kiadvány.)
38.
NAGY M. (1998): Termesztett növények
produkciójának egy matematikai modellje. A
Magyar Tudományos Akadémia Szabolcs-Szatmár megyei Tudományos
Testülete
Tudományos Üléseinek
előadás-összefoglalói. Nyíregyháza, 1998. p.150-151.
39. NAGY M.– ISZÁJ F. (1998): „ Az INTERNET felhasználási lehetõségei az önképzésben,
és a távoktatásban”
MTA. SZSZBM. Tudományos Testülete
Tudományos Ülés Összefoglalói. 147-148. old.
Nyíregyháza, 1998. szept. 26.(társszerzõ).
40.
NAGY M.– ISZÁJ F. – KATÓ G. (1999): Számítástechnika.
Az alapoktól az Internetig.
Tankönyv. 320 old. Bessenyei
Tankönyvkiadó. Nyíregyháza, 1999.
41.
NAGY M. (1999): Effect of Extreme
Weather on the Arable Plants Production.
Egy matematikai modell viselkedése szélsőséges input esetén. Szélsőséges időjárás hatása
termesztett növények termésére.
A
Magyar Tudományos Akadémia Szabolcs-Szatmár megyei Tudományos Testülete
Tudományos Üléseinek előadás-összefoglalói. Nyíregyháza, 1999. p.78.
42. NAGY M. (1999): Fontosabb szántóföldi növények produkciójának agroökológiai
modellezése. Ph.D. értekezés
Debreceni Egyetem 19/2000. Ph.D.